Henkilökohtaisen avun asiakasosallisuus -työryhmä on käynnistynyt – Tule mukaan kehittämään hyvinvointialueen toimintaa

Julkaistu 21.09.2022

Henkilökohtaisen avun keskus aloittaa koko Keski-Suomen hyvinvointialueella 1.1.2023. Keskuksesta henkilökohtaisen avun työnantaja saa apua ja neuvontaa henkilökohtaisen avun hankkimiseen ostopalveluna tai palvelusetelillä ja ohjeistusta työnantaja velvoitteissa. Keskus palvelee myös hyvinvointialueen kuntien työntekijöitä sekä avustajia. Toiminta käynnistyy vaiheittain ja keskuksen fyysinen sijainti vahvistuu sen myötä. Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa keskuksen hallinnoinnista.

Henkilökohtainen apu on vammaispalvelulain mukaista ja sillä tarkoitetaan toisen ihmisen antamaa välttämätöntä apua niissä asioissa, joita henkilö ei pysty tekemään itse vamman tai sairauden vuoksi.

Erityisosaaminen koko Keski-Suomen hyvinvointialueen käyttöön
Henkilökohtaisen avun keskukseen keskitetään kunnista henkilökohtaisen avun lakisääteisiä tehtäviä. Sen myötä vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun erityisosaaminen on yhdessä paikassa Keski-Suomen hyvinvointialueen kuntien käytettävissä. Keskitetylle henkilökohtaisen avun keskukselle on tullut tilaus hyvinvointialueen kunnista: tämä on noussut yksimielisesti esiin muun muassa vammaispalveluiden kuntakyselyn 14.6.2022 tuloksista. Palvelun keskittäminen mahdollistaa yhdenvertaisemman ja tasalaatuisemman palvelun henkilökohtaisen avun asiakkaalle ja vapauttaa kunnan työntekijöiden resurssia muuhun työhön.

Asiakas hakee henkilökohtaista apua jatkossakin kotikuntansa hyvinvointialueen vammaispalveluista ja kunnan omatyöntekijät toimivat edelleen lähityöntekijöitä, jotka vastaavat asiakkaan palvelukokonaisuudesta. Keskuksen toimintaa ohjaavat Keski-Suomen hyvinvointialueella sovitut yhteiset ohjeet ja toimintamallit.

Asiakasosallisuuden työryhmä
Henkilökohtaisen avun keskuksessa on aloittanut uusi alueellinen asiakasosallisuuden työryhmä elokuussa 2022. Työryhmän tavoite on kehittää henkilökohtaisen avun keskuksen palvelusisältöjä sekä sen toimintaa entistä asiakaslähtöisemmäksi ja tuoda mukaan asiakkaan näkökulma. Työryhmän jäsenet kootaan eri Keski-Suomen hyvinvointialueen kunnista.

Henkilökohtaisen avun käytänteiden yhtenäistäminen läpi hyvinvointialueen varmistaa asukkaiden yhdenvertaisen kohtelun asuinpaikasta riippumatta.

Ilmoittautumiset asiakasosallisuus-työryhmään mieluiten sähköpostitse mari.makela@jyvaskyla.fi.

Toivomme sinulta sitoutumista sillä työryhmä jatkaa toimintaansa hankkeen jälkeen. Kokoontumiset ovat hybrideitä, eli niihin voi osallistua paikalla tai Teams-yhteydellä. Toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen.

Takaisin uutisiin

Hae sivustolta