Jos näet kaupungin järjestämässä varhaiskasvatuksessa parannettavaa, olet muuten tyytymätön varhaiskasvatuksen laatuun tai muuhun siihen liittyvään toimintaan, toivomme yhteydenottoa asian hoitamiseksi mahdollisimman nopeasti. Voit aina olla yhteydessä varhaiskasvatusyksikön henkilöstöön, päiväkotien johtajiin tai varhaiskasvatusjohtajaan. Voit myös halutessasi antaa palautetta verkkosivulomakkeellamme.
Muistutus tai kantelu
Varhaiskasvatuksen laatuun tai siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä lapsen vanhemmalla tai muulla huoltajalla on oikeus tehdä muistutus toiminnasta vastaavalle päiväkodin johtajalle, toimipaikan vastuuhenkilölle tai varhaiskasvatuksen johtavalle viranhaltijalle. Muistutus tulee tehdä pääsääntöisesti kirjallisesti. Muistutus voidaan tehdä myös suullisesti erityisestä syystä.
Muistutuksen voit tehdä valmiilla lomakkeellamme, joka on ladattavissa Word-dokumenttina (.docx) sekä PDF-muodossa.
Muistutus kirjataan ja käsitellään asianmukaisesti ja siihen annetaan kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa muistutuksen tekemisestä. Muistutukseen annettuun vastaukseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Muistutuksen tekeminen ei rajoita oikeutta hakea muutosta siten kuin siitä erikseen säädetään. Muistutuksen tekeminen ei myöskään vaikuta oikeuteen kannella asiastaan valvoville viranomaisille.
Kanteluun sovelletaan, mitä hallintolain 8 a luvussa säädetään hallintokantelusta.
Jos asiassa ei ole tehty muistutusta ja valvontaviranomainen arvioi, että kantelu on tarkoituksenmukaisinta käsitellä muistutuksena, viranomainen voi siirtää asian asianomaiseen toimipaikkaan tai varhaiskasvatuksen johtavan viranhaltijan käsiteltäväksi. Siirto on tehtävä välittömästi arvion tekemisen jälkeen. Siirrosta on ilmoitettava kantelun tekijälle. Toimipaikan on annettava tieto siirrettyyn asiaan annetusta vastauksesta siirron tehneelle valvontaviranomaiselle. Jos asia siirretään, kantelun tutkimatta jättämisestä ei tehdä päätöstä.
(Varhaiskasvatuslaki 54 § 540/2018)
Sosiaaliasiavastaava
• neuvoo sosiaalihuollon ja varhaiskasvatuksen asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• neuvoo ja tarvittaessa avustaa muistutuksen tekemisessä
• neuvoo, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus tai muu sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä • asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
• kokoaa tietoa asiakkaiden yhteydenotoista ja seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä
• tiedottaa asiakkaan oikeuksista sekä toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
Sosiaaliasiavastaavan yhteystiedot ja tarkemmat ohjeet hyvinvointialueen verkkosivuilla.