Pohjoisen Keski-Suomen Ympäristötoimi

Terveydensuojelun ilmoitus- ja hakemuslomakkeet

Tältä sivulta löydät terveydensuojelulain mukaiset ilmoitus- ja hakemuslomakkeet.

Lomakkeen voit lähettää ympäristöterveysvalvontaan joko paperisena tai sähköpostitse. Osan lomakkeista voit tehdä myös sähköisesti ympäristöterveydenhuollon ilmoituspalvelussa (ilppa).

Ympäristöterveydenhuollon sähköinen ilmoituspalvelu ilppa

Ympäristöterveydenhuollon sähköinen ilmoitusjärjestelmä ilppa on nyt valtakunnallisessa käytössä.

Ilppa-palvelussa voit ilmoittaa useimpien terveydensuojelualan toimintojen

• aloittamisesta
  • olennaisesta muuttamisesta
  • lopettamisesta
  • toimijan vaihtumisesta

Tällaisia toimintoja ovat mm. majoitushuoneisto, kauneushoitola ja päiväkoti.

Ilpasta ilmoituksen tiedot menevät oman kuntasi valvontayksikön käsiteltäväksi sähköisesti. Vastaavasti toimijat pääsevät näkemään ilppa-palvelusta omat tietonsa. Ennen ilmoituksen tekemistä tarvitaan Suomi.fi-valtuutus yritykseen, jolle ilmoitus halutaan tehdä.

Lisätietoa sähköisestä ilmoituspalvelusta löydät Ruokaviraston sivuilta.

Ilmoitus solarium, tatuointi, kauneushoitola tai muu huoneisto, jossa harjoitetaan ihon käsittelyä tai -hoitoa perustamisesta tai muutoksesta

Ilmoitus päivähoitopaikan, ryhmäperhepäivähoitopaikan, esikoulun tms. perustamisesta tai muutoksesta

Ilmoitus koulun tai oppilaitoksen perustamisesta tai muutoksesta

Ilmoitus hoitokodin, lastenkodin tai muun sosiaalialan yksikön perustamisesta tai muutoksesta