Perusopetuksen kirjastopolku

Perusopetuksen kirjastopolku koskee 0.–9. luokkien oppilaita Viitasaarella. Kirjastopolun tavoitteena on virittää lasten ja nuorten lukuinnostusta sekä taata se, että kaikilla oppilailla on tasavertaiset mahdollisuudet kirjaston palveluihin ja monilukutaidon tukeen.

Lasten- ja nuortenkirjastotyöstä vastaava kirjastonhoitaja ottaa lukuvuoden alkaessa yhteyttä opettajiin ja sopii yhteistyön sisällöistä ja aikataulutuksesta heidän kanssaan. Voimme muokata kirjastopolun sisältöjä kullekin koululle ja oppilasryhmälle sopiviksi. Toteutamme tuokiot joko kirjastossa, koululla tai etäyhteyksien välityksellä. Tuokiot tulee varata kirjastosta noin 3 viikkoa ennen toivottua ajankohtaa. Kirjasto toivoo, että opettajat tuovat oppilaitaan aktiivisesti myös omatoimisille lainauskäynneille. Opettajan tulee olla luokan mukana valvomassa oppilaita.

Sivun sisäinen navigaatio: Esiopetus // 1. luokka // 2. luokka // 3. luokka // 4. luokka // 5. luokka // 6. luokka // 7. luokka // 8. ja 9. luokat // TET-harjoittelu kirjastossa // Lukudiplomi // Yhteisökortti // Kirjastoauto // Yhteiset sisällöt perusopetukseen

Esiopetus

Kirjastoseikkailu

Tarinallinen seikkailu, jossa tutustumme leikin ja yhdessä tekemisen avulla kirjaston tiloihin ja kokoelmiin sekä harjoittelemme lainausautomaatin käyttöä. Seikkailu päättyy yhteiseen lukuhetkeen. Seikkailun kesto ryhmän koosta riippuen 40–60 min.

Esikoululaisten on mahdollista saada seikkailun yhteydessä oma kirjastokortti. Täytetty korttihakemus tulee palauttaa kirjastoon etukäteen. Hakemuksen voi täyttää myös sähköisesti.

Satutuokio

Kirjasto toteuttaa satutuokion ryhmän toivomasta teemasta. Voimme järjestää tuokion joko kirjastossa tai omassa luokassa. Tuokio voidaan toteuttaa myös mediasatutuokiona tai aistisatutuokiona.

1. luokka

Kirjasto tutuksi ohjatulla ryhmäkäynnillä

Toiminnallinen tuokio, jossa opimme perusasioita kirjastosta. Tuokion päätteeksi oppilaat saavat kirjastokortin, jos sitä ei vielä ole.

Käsiteltäviä aiheita:
– kirjaston tilat, erityisesti lastenosasto ja sen kokoelmat
– kirjastokortti ja sen vastuullinen käyttö
– lainaaminen ja palauttaminen
– aineiston käsittely kirjastossa ja kotona
– hyvä kirjastokäyttäytyminen
– avun pyytäminen henkilökunnalta

2. luokka

Kirjavinkkaus

Kirjaston työntekijä esittelee ikä- ja osaamistasoon sopivaa luettavaa ja esittelee Keski-kirjastojen lukudiplomia. Vinkkauksen jälkeen oppilaiden on mahdollista lainata kirjoja.

Mediataitopaja
Toiminnallisessa työpajassa käsittelemme esimerkiksi somea, ikärajoja, mainoksia, sarjakuvaa, median herättämiä tunteita, faktan ja fiktion tunnistamista tai median kuvastoa ja äänimaisemaa. Kirjasto ja opettaja sopivat pajan tarkemmista sisällöistä etukäteen.

3. luokka

Kirjastoseikkailu

Tarinallinen ja toiminnallinen seikkailu, jonka aikana käsittelemme mm. seuraavia asioita:
– aakkostus ja hyllyjärjestys
– aineiston käsittely ja elämänkaari
– tiedonhaku ja kirjastoluokitus

Seikkailun kesto ryhmän koosta ja aktiivisuudesta riippuen 60–90 min.

4. luokka

Kirjavinkkaus

Kirjaston työntekijä vinkkaa oppilaiden ikä- ja osaamistasoon sopivaa aineistoa painottaen uusia lastenkirjoja. Vinkkaustuokion kestää 45–60 min. Voimme toteuttaa kirjavinkkauksen myös vertaisvinkkauksena tai kirjavaaleina. Vinkkauksen jälkeen oppilaiden on mahdollista lainata kirjoja.

5. luokka

Kirjastonkäytön opastus

Oppilaat tutustuvat kirjaston henkilökunnan johdolla tiedonhaun prosessiin sekä kirjaston tiloihin ja palveluihin. Tiedonhakuharjoitukset voidaan liittää äidinkielen ja kirjallisuuden tai muiden aineiden opetukseen.

Käsiteltäviä aihepiirejä:
– kirjastoasioinnin perusteet
– kirjaston tilat ja palvelut
– verkkokirjasto ja tiedonhaku (mobiilitehtävät)
– aineistolajit, aakkostus, genret ja kirjastoluokitus

6. luokka

Mediataitopaja esim. mediataitoviikolla

Pajassa käsittelemme vuorovaikutteisin menetelmin esimerkiksi lähdekritiikkiä, disinformaation muotoja, kuvien käyttöä ja verkkokäyttäytymisen perusasioita. Samalla oppilaat pääsevät harjoittelemaan erilaisten mediasisältöjen tuottamista. Kirjasto ja opettaja sopivat pajan tarkemmista sisällöistä etukäteen.

7. luokka

Tiedonhallinnan teematunti

Harjoittelemme itsenäistä kirjastonkäyttöä ja tiedonhakua verkkokirjastossa. Tiedonhakuharjoitukset voidaan liittää äidinkielen ja kirjallisuuden tai muiden aineiden opetukseen. Opastuksen kesto 2 x 45 minuuttia.

Käsiteltäviä aihepiirejä:
– kirjastoasioinnin perusteet
– kansallinen E-kirjasto
– kirjaston luokitusjärjestelmä YKL
– verkkokirjasto ja tiedonhaku (mobiilitehtävät): aineiston varaaminen, lainojen uusinta, aineistojen saatavuustietojen tulkinta ja paikantaminen hyllystä
– lähdekritiikki

8. ja 9. luokat

Kirjavinkkaus tai vinkkihylly

Äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen liitetty vinkkaus tai kirjaesittely kirjallisuuden genreistä tai suomalaisesta kaunokirjallisuudesta. Vinkkaus on vuorovaikutteista ja lukukokemusten jakamisella on siinä merkittävä rooli. Kirjasto huomioi vinkkauksessa vähän lukevat oppilaat, joilla on haasteita löytää kiinnostavaa ja omaan osaamistasoonsa sopivaa luettavaa.

Vaihtoehtoisesti kirjaston henkilökunta voi koostaa yläkoululaisille vinkkihyllyn kirjastoon ryhmien toivomista teemoista.

TET-harjoittelu kirjastossa

TET-harjoittelussa oppilas tutustuu käytännön kirjastotyöhön henkilökunnan opastamana. TET-harjoittelijalle nimetään kirjastossa ohjaaja, joka perehdyttää oppilaan ja antaa hänelle pieniä, itsenäisesti hoidettavia tehtäviä. Tämän lisäksi jokainen kirjaston työntekijä kertoo tettiläiselle omasta työnkuvastaan.

TET-harjoittelija osallistuu yhdessä ohjaajansa kanssa kirjaston rutiinitöihin, kuten hyllyttämiseen, asiakaspalveluun, hyllyvarausten keräämiseen ja pieniin järjestelytehtäviin. Tettiläinen on mukana TET-jakson aikana järjestettävissä satutuokioissa, kirjavinkkauksissa ja kirjastonkäytön opastuksissa. Hän tutustuu kirjaston sähköisiin palveluihin ja tiedonhakuun verkkokirjastossa. Lisäksi tettiläistä voidaan pyytää kokoamaan kirjastoon pieni aineistonäyttely tai tekemään kirjaston some-kanaville nimetön päivitys TET-jaksosta.

Koska TET-harjoittelu kirjastossa edellyttää sekä motivaatiota että kohtuullista luku- ja kirjoitustaitoa, TET-paikkaa haetaan sähköpostitse. Hakijaa pyydetään kertomaan lyhyesti (muutamalla virkkeellä) miksi hän haluaa TET-harjoitteluun kirjastoon. TET-jaksolle otetaan yksi oppilas kerrallaan enintään viiden työpäivän ajaksi.

Hakemukset osoitteeseen viitasaaren.kirjasto@viitasaari.fi

Lukudiplomi

Lukudiplomin tavoitteena on innostaa lasta ja nuorta lukemaan. Lukudiplomisuoritusta varten oppilas lukee tai kuuntelee vähintään kuusi kirjaa. Opettaja arvioi luettavan kirjan soveltuvuuden oppilaan lukudiplomisuoritukseen. Kirjavinkkejä voi pyytää kirjaston henkilökunnalta. Luettujen kirjojen koontilistoja jaetaan kirjastossa. Koontilistoja ja lukudiplomipohjia voi tulostaa myös verkkokirjaston lukudiplomisivuilta:

Lukemalla lentoon – alakoulun lukudiplomi
Yläkoulun lukudiplomi

Yhteisökortti

Yhteisökortilla voi lainata ammattikirjallisuutta ja aineistoja oman luokan käyttöön.

Yhteisökortille merkitään vastuuhenkilöksi opettaja. Kortti on henkilökohtainen – kyseessä ei siis ole luokan kortti, vaan vastuuhenkilön oma työkortti. Vastuuhenkilö sitoutuu noudattamaan kirjaston laina-aikoja ja käyttösääntöjä. Jos yhteisön tiedot muuttuvat, vastuuhenkilön tulee ilmoittaa siitä kirjastoon. Oppilaat eivät saa viedä yhteisökortilla lainattuja aineistoja kotiin.

Kirjasto uusii yhteisöasiakkaiden lainat automaattisesti (enintään 5 uusintaa/laina). Myöhästymismaksuja ei peritä. Palauttamattomista ja varatuista aineistoista lähetetään muistutus vastuuhenkilölle.

Kirjastoauto

Pihtiputaan ja Viitasaaren kirjastoauto käy Huopanan, Kymönkosken, Muurasjärven ja Putaanvirran kouluilla kerran kuukaudessa syyskuusta toukokuuhun.

Kirjastoautosta voi lainata mm. kirjoja, elokuvia, äänitteitä ja aikakauslehtiä sekä tehdä seutuvarauksia Keski-kirjastoissa olevaan aineistoon. Laina-aika on kirjastoautossa neljä viikkoa. Autoon voi palauttaa kaikista Keski-kirjastoista lainattua aineistoa.

Kirjastoautossa asiakkaita palvelevat kirjastonhoitaja ja kuljettaja. Järjestämme autossa mm. satutuokioita ja kirjastonkäytön opastusta.

Yhteiset sisällöt perusopetukseen

Nämä toimintamuodot sopivat eri-ikäisille koululaisille. Kirjailijavierailuja ja sanataidepajoja kirjasto järjestää hankkeiden yhteydessä.

Kirjailijavierailu

Lasten- tai nuortenkirjailija vierailee koululla kirjaston kutsumana. Kirjasto ja koulut suunnittelevat vierailun yhdessä. Käytännön järjestelyistä vastaa kirjasto. Oppilaat valmistautuvat vierailuun tutustumalla kirjailijan teoksiin sekä miettimällä kysymyksiä.

Näyttely, projekti, tapahtuma

Oppilaat suunnittelevat yhdessä kirjaston ja aineen- tai luokanopettajan kanssa näyttelyn, projektin tai tapahtuman, joka toteutetaan kirjaston tiloissa. Toiminnasta tulee sopia kirjaston kanssa hyvissä ajoin.

Lukutuokio

Kirjasto toteuttaa satutuokion tai ääneenlukutuokion ryhmän toivomasta teemasta. Tuokio voidaan pitää joko kirjastossa tai omassa luokassa.

Sanataidepaja

Paja herättelee oppilaiden mielenkiintoa kirjoja ja kirjallisuutta kohtaan elämyksellisin ja osallistavin menetelmin. Oppilaat tekevät erilaisia harjoitteita, kirjoittavat tekstejä ja leikkivät sanoilla ja kielellä.

Maria Saarnio

kirjastonhoitaja

040 675 6110 Soita

Yksikkö

Kirjasto

Toimipaikka

Viitasaaren kirjasto

Hae sivustolta