Sivistys- ja hyvinvointijohtajaksi hakeneista haastatellaan seitsemän henkilöä – Viitasaarelta lausunto valtiontukialueiden mahdollisista muutoksista

Julkaistu 04.10.2023

Viitasaari kutsuu sivistys- ja hyvinvointijohtajan virkaa hakeneesta 12 henkilöstä haastatteluun seitsemän henkilöä. Maanantaina 2.10.2023 kokoontunut kaupunginhallitus päätti, että haastatteluun kutsutaan Pia Bärlund, Jouni Häkkinen, Marjo Jalkala, Kirsti Keihäsvuori, Miia Kuusela, Niina Rautanen ja Jaana Talja-Latvala. Kyseinen sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualuejohtaja on uusi virka, joka perustettiin Viitasaarelle kuntapariyhteistyön päättymisen vuoksi. Sivistystoimi on ollut Wiitaunionissa Pihtiputaan kunnan vastuulla. Haastattelut pidetään 9. ja 12. lokakuuta. Haastatteluryhmä koostuu viranhaltijoista ja luottamushenkilöistä.

Kokouksessa päätettiin myös, että Viitasaari antaa työ- ja elinkeinoministeriölle sekä Keski-Suomen kansanedustajille lausunnon, että Keski-Suomen valtiontukialueiden tulee jatkua suunnitellusti vuoteen 2027 saakka. Yritykset ovat useilla Keski-Suomen seutukunnilla saaneet korkeampia tukia investointeihin alueiden positiivisen kehityksen edistämiseksi esimerkiksi rakennemuutoksen takia. Viime aikoina on tullut kuitenkin esiin, että työ- ja elinkeinoministeriö suunnittelisi mahdollisia tukialueiden muutoksia niin, että tukia kohdennettaisiin Kaakkois-Suomeen. Jos muutos toteutuu, pahimmassa tapauksessa alueellisia yritysten kehittämishankkeita jää toteutumatta miljoonien eurojen edestä.

Maakuntakaava 2040 on ehdotusvaiheessa. Viitasaaren kaupunki antoi aiemmassa vaiheessa lausunnon siitä, että kaavassa oli huomioitu hyvin tieyhteyksien kehittämistarpeet, mahdollisesti lisääntyvä kiinnostus tuulivoiman rakentamiseen sekä esitti, että Sinisen tie merkitään kaavaan valtatieksi. Nyt kaupunginhallitus antoi lausunnon, jossa kyseisten asioiden lisäksi todetaan, että etäisyys tuulivoimaloista lähimpään vakituiseen asuntoon tulee olla vähintään 2 kilometriä.

Kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että Viitasaari perustaa muiden alueen kuntien kanssa Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen. Työllisyysalueen perustaminen johtuu työvoimapalveluiden TE2024-uudistuksesta, jossa kyseiset palvelut siirtyvät kuntien vastuulle vuoden 2025 alussa. Vastuukuntana on Äänekosken kaupunki, jonka organisaatioon perustetaan kuntien yhteinen työllisyysaluelautakunta.

Kaupunki ei valita Hämeenlinnan hallinto-oikeuden syyskuussa antamasta päätöksestä. Kaupunginhallitus päätti, että Viitasaari tyytyy ratkaisuun, jonka mukaan kaupungin on maksettava Kinnulan kunnalle sen jo maksamat sijaishuollon kustannukset, noin 200 000 euroa. Avohuollon tukitoimien kustannukset jäävät Kinnulan vastattavaksi.

Kaupunginhallitus sai kokouksessa tietoa myös organisaatiouudistukseen liittyvistä talous- ja palkkahallinnon palveluiden sekä ICT-palveluiden ulkoistuksien tilanteesta. Kuntien harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksen osalta kaupunki totesi, että taloudellinen tilanne ei edellytä korotuksen hakemista. Lisäksi hallitus sai kaupunginjohtajan katsauksen ajankohtaisiin asioihin, päätti maanvuokrauksesta sekä esityksestä äitienpäiväkunniamerkin saajaksi, käsitteli valtuustoaloitteita Simmarin kuntosalin kausikortista sekä kaupunginhallituksen kokouksen läsnäolijoiden määrän rajoittamisesta.

Kaikki asiat ja päätökset ovat luettavissa tarkastamattomasta pöytäkirjasta (PDF), liitteet esityslistalla.

Takaisin uutisiin

Hae sivustolta